6
+
S
oms is de leugen mooier dan de waarheid. Spelen met waar-
heden. Anticiperen op fantasie. Met die gedachte ontstaat
aan het begin van de jaren tachtig in een woonhuis in Zoetermeer
het ‘Peeriaans theater’. Bedacht door Fred Delfgaauw en vorm gege-
ven als acteur die in gesprek is met poppen. Als inspiratie dienen
verhalen van Henrik Ibsen over de Noorse volksheld, aartsleugenaar
en fantast Peer Gynt.
Wolkenjas
(1982) is wel zevenhonderd keer te zien in Nederland en
België. Jarenlang stroomt telkens een nieuw kinderpubliek toe op
deze voorstelling, die Delfgaauw tussentijds in combinatie speelt
met
Peer vindt nieuwe avonturen
(1983) en
Kijk, een ei
(1984).
Een vooroordeel waarmee zelfs nu nog niet is afgerekend is dat
poppenspel uitsluitend iets voor kinderen is. Poppenspelers zoals
Delfgaauw zijn bovendien schaars. Zonder dat zelf te beseffen blijkt
hij in een gat te zijn gedoken. Peer wordt Studio Peer. Delf­gaauw
heeft Jozef van den Berg wel eens zien spelen en raakt geïn­spireerd
door de vorm. ‘Wat mij intrigeert is dat je het in je eentje met z’n
allen kan doen.’
Delfgaauw’s voorstellingen hebben alle een gezamenlijke bron: ze
verbeelden een innerlijke wereld en gaan een dialoog aan met de
hoofdpersoon. ‘Het visueel en toegankelijk maken van menselijke
emoties die soms diep verborgen zitten vind ik interessant’, zegt hij,
‘precies zoals een schilder en een schrijver doen.’
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...164