18
+
D
e centra voor Kunstzinnige Vorming in Nederland en
België die voorstellingen voor kinderen selecteren weten
Delf­gaauw te vinden. Hij speelt 200 voorstellingen per jaar, soms
twee keer op een dag. Maar in plaats van dat de relatie tussen de thea-
termaker en zijn publiek zich verdiept, groeit bij Delfgaauw het besef
dat hij al jaren bij elke schoolvoorstelling steeds weer voor een nieuw
publiek staat. ‘De doelgroep vernieuwt zich elk jaar totaal. Je bent
maar één jaar, zes of zeven of acht. Dat gegeven begon mij artistiek
in de weg te zitten. Ik had een steeds groter verlangen tot duurzame
communicatie, en ik wist dat ik mijn publiek niet kon meenemen.
We groeiden letterlijk uit elkaar.’
De breuk met het jeugdtheater is onvermijdelijk. Studio Peer wordt
weer Fred Delfgaauw, vertelkunstenaar, beeldend theater-maker,
poppenspeler. Liefst speelt hij voor kinderen èn volwassenen. Hij
blijft trouw aan zijn concept. ‘Ik heb nog lang kunnen speculeren op
de leugen die uit de hand loopt. Als een pop begint te liegen blijkt
de waarheid op toneel volstrekt inwisselbaar. Dat hadden we bij
Peer Gynt gezien. Peer zegt dat hij blind is maar het enige dat waar
is, is dat hij de wereld in zijn fantasie als veel mooier ziet dan ze in
werkelijkheid is.’
WOLKENJAS
1...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 40,41,42,43,44,45,46,47,48,49,...164