26
+
H
onden lijken op hun bazen, poppen lijken op hun makers.
En de producten van één maker lijken op elkaar. Delfgaauw
neemt zich voor om nooit te vervallen in de herhaling van het suc-
ces. De productie van de materialen en de poppen die hij in zijn
voorstellingen gebruikt laat hij aan anderen over. Hij werkt aan
Verknipt
(1993) en constateert dat hij van jeugd­theaterfestivals wordt
geweerd omdat hij het jeugdtheater slechts als springplank zou heb-
ben gebruikt. Toneeljury’s beoordelen zijn werk als poppenspel en
bij poppenspelers is hij uit de gratie omdat hij volgens hen ‘gooit en
smijt’ met zijn materialen en ‘waarneembaar zijn mond beweegt’.
Als uit België van Theatergroep Malpertuis de uitnodiging komt voor
een regie van de bewerking die hij van Shakespeare’s
King Lear
heeft
gemaakt, neemt Delfgaauw deze in dank aan. Anderhalve week voor
de première komt hoofdrolspeler Dries Wieme door een auto-ongeval
om het leven. Delfgaauw besluit een pas op de plaats te maken.
Anderhalf jaar is hij niet meer in het theater te zien.
Het weerzien met het publiek komt in 1994. ‘Ik moet het optimisme
van diep halen. Ik merk dat het dubbele verlies mij bitter heeft
gemaakt, behalve als ik in het theater sta. Ik vond dat ik alsnog iets
met
King Lear
moest doen. Waar de koning zijn nar vergeet, begin ik.
Ik was verliefd op die tekst. Kon hem opzeggen, van de eerste tot de
laatste strofe. Daaruit is
Vorst aan de grond
(1994) ontstaan.’
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...164