36
+
H
oe anders is de perceptie in de media. Zonder uitzondering
zijn in 25 jaar alle voorstellingen van Delfgaauw met zeer
lovende kritieken beschreven. Zelf zegt hij daarover: ‘Ja, ik word wel
de meest vormvaste theatermaker genoemd. Ik zou uniek zijn in
Europa en misschien wel in de hele wereld. (A.D.) Tegelijk met die
positieve kritieken in kranten ben ik wel verbaasd dat ook andere
media er niet bovenop springen. Kon mijn werk maar op de een of
andere manier worden vastgelegd in een boek, in olieverf, op tv of
worden beluisterd. Ik ben bang dat deze zo persoonlijke theatervorm
zal verdwijnen als er niet iets gebeurt om haar vast te leggen.
Want zo is de realiteit waarin ik werk. Ik ben er keer op keer, maar
steeds maar voor heel even.’
Ligt hij er van wakker dat hij in het theater niet een grotere plek dan
de middenzalen heeft verworven? ‘Nee, en intussen mag ik mij afvra-
gen wat een heel groot publiek zou toevoegen.
Het publiek in Vlaanderen is helemaal gek met mij, net als overigens
met Stef Bos en natuurlijk met Bram (Vermeulen, inmiddels overle-
den). De Vlamingen hebben gewoon iets meer met taal. Ontroering
wordt er gewaardeerd als amusementsvorm. Ik ben daar natuurlijk
heel gelukkig mee.’
1...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 76,77,78,79,80,81,82,83,84,85,...164